Konsernin liitetiedot

2. Hankitut liiketoiminnot

Hankitut liiketoiminnot 2012

Yhtiö solmi 8.8.2012 sopimuksen Qt-ohjelmistoteknologian ja siihen liittyvän liiketoiminnan ostamisesta Nokia Oyj:ltä. Kaupan myötä yhtiölle siirtyi yhteensä 88 työntekijää Norjassa, Saksassa ja Suomessa. Kauppa tuli voimaan 18.9.2012, ja sen nettokauppahinta oli 4,0 miljoonaa euroa, joka muodostui kaupassa Digialle siirtyneiden omaisuuserien ja liiketoiminnan 16,2 miljoonan euron kauppahinnasta sekä toisaalta Digian Nokialle osoittamasta 12,2 miljoonan euron laskusta.

Mainitusta 16,2 miljoonan euron kauppasummasta aineettomiin oikeuksiin kirjattiin 6,6 miljoonaa euroa liikearvoa, 2,9 miljoonaa euroa kohdistuen tuotemerkkiin, 4,1 miljoonaa euroa kohdistuen ostettuun teknologiaan ja 1,0 miljoonaa euroa kohdistuen Nokia-asiakkuuteen. Suomalaisen tilinpäätösstandardin mukaan tehdyssä tilinpäätöksessä liikearvosta kirjatut poistot ovat verotuksessa vähennyskelpoiset. Lisäksi 0,2 miljoonaa euroa kirjattiin kuluna ja 1,5 miljoonaa euroa velkojen vähennykseksi kohdistuen vuonna 2012 kirjattuun kuluerään, joka mainitulla kaupalla mitätöitiin.

Mainittu Digian laskutus Nokialta koostuu Nokialle luovutetusta oikeudesta jatkaa Qt:n käyttöä Nokian omassa liiketoiminnassa, Digian ostettua teknologiaa koskevasta kolmen vuoden määräaikaisesta kilpailu- ja siirtorajoituksesta sekä Nokian osuudesta myydyn liiketoiminnan haltuunottoon liittyvistä kustannuksista, joiden erien yhteisarvoksi määritettiin 12,2 miljoonaa euroa. Tästä 9,2 miljoonaa euroa liittyy Nokialle luovutettuun käyttöoikeuteen ja katsotaan yhtiölle kertyväksi liikevaihdoksi, josta 3,8 miljoonaa euroa kohdistui tilikaudelle ja loppu 5,4 miljoonaa euroa tulee tuloutumaan tasaisesti seuraavan kolmen vuoden aikana.

Hankitut liiketoiminnot 2011

Digia Oyj solmi 7.3.2011 sopimuksen Nokia Oyj:n kanssa kaupallisen Qt-liiketoiminnan ostamisesta. Kauppa tuli voimaan 22.3.2011. Kauppaan kuului Qt-teknologian kaupallisten ohjelmistolisenssien myyntioikeus, josta kolme ensimmäistä vuotta ovat yksinmyyntioikeudella.

Ostetun liiketoiminnan kauppahinta muodostuu kiinteästä osasta ja ehdollisesta osasta. Kauppahinnan kiinteä osa oli 150 000 euroa ja se maksettiin konsernin käteisvaroilla. Kiinteän kauppahinnan lisäksi myyjä on oikeutettu vuosittain maksettavaan lisäkauppahintaan, mikäli liiketoiminnalle sovitut myyntitavoitteet vuosille 2011–2013 saavutetaan.

Vuoden 2011 osalta lisäkauppahinnan määräksi muodostui 1,0 miljoonaa euroa, mikä on 0,8 miljoonaa euroa alkuperäistä arviota suurempi. Lisäkauppahinta maksetaan käteisenä toteuman mukaisesti. Koska vuoden 2011 myynti toteutui ennustetta suurempana, arvioitiin lisäkauppahinnan kokonaismääräksi 1,5 miljoonaa euroa.

Alustavan kauppahinnan allokoinnin perusteella pääosa hankintahinnasta (0,8 miljoonaa euroa) kohdistui hankittuun yksinmyyntioikeuteen ja asiakassuhteisiin. Hankinnan yhteydessä ei syntynyt testattavaa liikearvoa.