Sääntelymuutokset ja markkinaturbulenssi
muokkaavat yhä finanssitoimialaa

Finanssitoimiala elää voimakasta muutoksen kautta, mikä näkyy finanssikuluttajien arjessa asti. Nopeat rakennemuutokset finanssitoimialalla jatkuivat vuonna 2012.

Perinteisesti finanssitoimiala nähdään vakaana, konservatiivisena ja helposti ennakoitavana toimialana. Viime vuodet ovat kuitenkin todistaneet tämän uskomuksen aikansa eläneeksi. Nopeat rakennemuutokset finanssitoimialalla jatkuivat vuonna 2012. Euroopan talousvaikeuksissa olevista valtioista heijastuva epävarmuus ja finanssikriisin jälkimainingit vaikuttavat negatiivisesti pörssikursseihin, ja euroalueen korkotaso laski ennätyksellisen alas.

Matalan korkotason ja laskevien pörssikurssien lisäksi vuotta leimasivat uudet finanssitoimialan sääntelyhankkeet. Vuonna 2014 voimaan tuleva vakuutusyhtiöiden vakavaraisuutta sääntelevä Solvenssi II -sääntely eteni, samoin kuin pankkien vastaava Basel III (astuu voimaan 2013–2019). Pääomamarkkinoille astui voimaan lukuisia uusia raportointi- ja sääntelyvaateita. Myös transaktiovero ja talletussuojamaksut saivat runsaasti huomiota mediassa, joskin näiden osalta finanssimarkkinoiden pahimmat uhkakuvat näyttivät väistyneen.

Monikanavaisuus osana finanssikuluttajien arkea

Moni yksityishenkilö on huomannut finanssialan muutokset muun muassa nousevien lainamarginaalien myötä. Jatkossa myös uusi finanssisääntely näkyy kuluttaja-asiakkaille esimerkiksi palvelutarjoajan lisääntyneen tiedonanto- ja asiakasluokitteluvelvollisuuden myötä.

Monikanavainen asiointi alkaa olla finanssikuluttajien arkea, ja palveluntarjoajat ovat vastanneet kysyntään. Uusien, finanssitoimijoille kilpailuetua tuovien, monikanavaisten kuluttajaratkaisuiden kehitys jatkuu kiihtyvällä vauhdilla.

Digia tukena finanssiasiakkaidensa muutoksessa

Muutokset finanssitoimialalla ovat johtaneet alentuneiden tulojen ja kasvaneiden kulujen kautta kustannusleikkaustarpeisiin, jotka ovat näkyneet poikkeuksellisen laajoina yt-neuvotteluina ja pääomamarkkinatoimijoiden konsolidaationa.

Digia toimii pohjoismaisten rahoituslaitosten, vakuutusyhtiöiden, rahastoyhtiöiden ja varainhoitajien kumppanina finanssitoimialalla. Olemme vastanneet toimialan haasteisiin seuraamalla viranomaissääntelyä ja kehittämällä ratkaisujamme sääntelyn edellyttämällä tavalla. Digia on vahvasti panostanut tuotekehitykseen vastaten mm. uusilla tuotteistetuilla portaali- ja mobiiliratkaisuilla asiakaskunnan kustannuspaineisiin. Asiakkaidemme työn tuottavuuden lisäämistä olemme tukeneet hyödyntämällä käytettävyysosaamistamme sekä tuottamalla uusia, moderneja käyttöliittymiä. Digia toimii myös yhä useampien finanssitoimijoiden integraatiokumppanina.