Toimitusjohtajan katsaus

Digia on rakentanut itselleen uutta tietä vuoden 2012 aikana. Uuden rakentamiseen on panostettu voimakkaasti, ja olemmekin täysin erinäköinen yhtiö kuin koskaan aikaisemmin. Uusi tiemme on rakennettu vahvalle pohjalle, ja tulevaisuutemme näyttää valoisalta.

Edellisen vuoden voimakkaiden markkinamuutosten seurauksena olemme yhtiönä käyneet läpi suuren muutoksen. Olemme uudistaneet strategiamme ja saaneet toimintamme hyvään vauhtiin uudistetulla organisaatiollamme. Valittua strategiaa olemme lähteneet toteuttamaan tarmokkaasti. Sisulla olemme selvinneet suuren muutoksen yli hienosti. Vuosi 2012 oli meille onnistumisen ja uuden suunnan vuosi.

Kotimaassa asiakkaidemme arki on yhä sujuvampaa

Kotimaamme liiketoiminta on kehittynyt suotuisasti. Menestyksemme avaintekijöitä ovat asiakasläheisyys ja syvä toimialaymmärrys. Olen iloinen siitä, että asiakastyytyväisyytemme on tänäkin vuonna hyvällä tasolla. Satojen vuonna 2012 loppuunsaatettujen projektien takana on henkilöstömme, jolla on paitsi huipputason teknologiaosaamista myös innovatiivisuutta. Ja mikä tärkeintä, olemme tuoneet tehokkuutta ja sujuvuutta asiakkaidemme arkeen muun muassa toiminnanohjaus- ja operatiivisten järjestelmien sekä integraatiopalveluiden myötä.

Haluamme todistaa sekä uusille että yhä uudelleen myös pitkäaikaisille asiakkaillemme olevamme luotettava kumppani ja haluavamme palvella heitä parhaalla mahdollisella tavalla myös tulevaisuudessa. Siksi satsaamme jatkuvasti osaamisemme ja tarjoamamme kehittämiseen.

Digia on aiempaa kansainvälisempi

Digia on ottanut merkittäviä askelia kansainvälistyäkseen. Yksi vuoden huomionarvoisimmista tapahtumista oli Qt-ohjelmistoteknologian ja siihen liittyvän liiketoiminnan ostaminen Nokia Oyj:ltä. Kaupan mukana Digia sai huipputason Qt-osaajia Nokialta. Avasimme uuden toimipisteen Berliiniin ja laajensimme toimipisteitämme Yhdysvalloissa ja Norjassa. Kaupan yhteydessä jouduimme viemään loppuun mobiilialueen sopeuttamistoimenpiteet kotimaassamme, mikä valitettavasti aiheutti myös henkilöstövähennyksiä.

Uutta tietä rakennettaessa yksi tärkeimmistä tavoitteistamme oli lisätä yhtiön tuotepohjaisen, monistettavan liiketoiminnan osuutta. Qt-liiketoiminnan myötä olemme onnistuneet tavoitteessamme hyvin. Olennaisesti aiempaa suurempi osa liiketoiminnastamme on nyt tuotepohjaista ja monistettavaa.

Vahvoin askelin kohti uutta vuotta

Haluan kiittää asiakkaitamme menestyksekkäästä yhteistyöstä vuoden 2012 aikana sekä omistajiamme luottamuksesta liiketoiminnan kehittämisratkaisujamme kohtaan. Lämmin kiitos myös jokaiselle digialaiselle siitä, että olette vuoden aikana osoittaneet tahtoa ja innokkuutta toimintamme eteenpäin viemiseksi. Odotan innolla tulevaa, sillä uskon Digian vasta pääsevän vauhtiin rakentamallaan tiellä.

Juha Varelius